15 Apr
15Apr

"שילמתי הרבה כסף לעיתון / רדיו/ פייסבוק על פרסום וזה לא עובד.. אפילו לקוח אחד לא הגיע אליי" . אם את מזדהים עם המשפט הזה אתם לא היחידים..  אני חושבת שזאת התלונה הכי נפוצה שאני שומעת מבעלי עסקים בתחומים השונים.. הגרפיקה יפיפיה, ההשקעה הכספית גבוהה, התפוצה רחבה אז למה זה לא הולך? למה זה לא מצליח לנו?

במקום תשובה אחזיר בשאלה- מי הקהל יעד שלכם?

אם עניתם "כולם" , "נשים", "גברים" – מצאתי את הטעות שלכם! כן- גם אם המוצר שלכם פונה לקהל רחב מאוד אם אתם רוצים פרסום אפקטיבי עליכם לדייק את הקהל כמה שיותר

 למה? בואו נחשוב יחד- האם לגבר דתי נשוי (+1) בן עשרים ושש מהתנחלות  יש את אותם צרכים ורצונות כמו של גבר רווק בן 45 מתל אביב? – ברור שלא.                                                                    ומבחינת ערוץ פרסום- האם הנשים שקוראות את עיתון "לאשה" הן אותן הנשים שקוראות את "פנימה" (מגזין דתי) ? כדי ליצור פרסום נכון שנמצא במקום הנכון (ואפילו לתמחר את המוצר נכון) חייבים להכיר את קהל היעד שלך ולפלח אותו כמה שיותר מדויק. 

מה הכוונה לפלח את השוק? להבין מי הלקוחות שהמוצר שלכם באמת עונה להם על צורך ומה הצרכים והרצונות של אותה קבוצה. 

איך מגדירים קהל יעד? תשאלו את עצמכם מי הקהל האידאלי שאתם חושבים שאליו מיועד המוצר – מה המגדר שלהם, הגיל, האזור הגאוגרפי שבו הם גרים, תכונות אופי דומיננטיות שלהם, האם הם מכירים את המוצר והתנסו בו או לא , האם הם "בזבזנים" או חסכנים , מה המניעים האישיים שלהם, הנורמות החברתיות, הרגלי צריכה, דעות ועוד. 

ככל שהפילוח יהיה מדויק יותר ככה הפרסום שלכם יהיה יותר מדויק מבחינת מלל וגרפיקה וגם תדעו באיזה מדיה יהיה הכי נכון לפרסם אותו.

 כך לדוגמא אם את מאפרת נערות צעירות מהמגזר הדתי לייט-חילוני ההשקעה הכספית הכי נכונה בשבילך היא באינסטגרם או בטיקטוק והיא תהיה גם זולה משמעותית מפרסום בעיתון או ברדיו וגם יעילה יותר. 

אם את אותה מאפרת כלות אך פונה למגזר החרדי או החרדלי – עיתון מקומי מגזרי יכול לעשות עבודה יעילה יותר (וגם קבוצות מסוימות בפייסבוק).

אבל מה עם הקהל שלי הוא באמת כולם? בואו נחשוב על חנות משקפיים- היא פונה לכולם- גברים, נשים, ילדים מבוגרים ועדין – תסתכלו על הפרסומות של "משקפי הלפרין" ועל הפרסום "קרולינה למקה"- האם הם פונים לאותו קהל יעד? משקפי הלפרין מדברים רק על מחיר "שברנו את המחירים" קרולינה למקה- אופנה ובר רפאלי. לקוח חרדי לדוגמא שרוצה לקנות משקפיים לבן שלו את מי יעדיף?  כן גם כשמדובר במוצר שהוא כביכול "לכולם" בפרסום כדאי להתמקד בקהל יעד מסוים – תמכרו לכל מי שרוצה כמובן אבל כדי שהפרסום יעבוד הוא חייב להיות מדויק ולדבר ב"שפה" של פלח השוק איתו אתה עובד.

למה עוד חשוב לשים לב?

  1. הרוכש הוא לא תמיד המשתמש– הפרסום שלכם צריך להתאים למי שרוכש את המוצר ולא למי שמשתמש בו. לדוגמא אם אתם פונים לתינוקות או גיל הרך הפרסום צריך להתאים לאימהות שלהם (ולא לילד עצמו) .
  2. פלחי שוק מספיק גדולים ונגישים– תדייקו את קהל היעד כמה שאפשר אבל תיזכרו שבסוף צריך שיהיו מספיק לקוחות פוטנציאלים שיקנו..
  3. למוצר אחד יכולים להיות כמה פלחי שוק – אם המוצר שלכם יכול להתאים לכמה פלחי שוק – תדאגו שכל קהל יעד יקבל את הפרסום המתאים לו בערוץ התקשורת הנכון לו ובמלל ובגרפיקה המתאימים.

חשוב ממש- לפני שאתם רצים לפרסם בכל מיני ערוצים ומתבאסים שההשקעה לא החזירה את עצמה תעצרו- תבדקו מי קהל היעד שלכם ורק אז תשקיעו בפרסום הנכון ובערוץ התקשורתי המדויק לכם.  

אתם לא בטוחים? תבקשו מחברים עזרה, תשאלו ברשת החברתית – תתפלאו אנשים ישמחו לעזור ולכוון אתכם ואולי אפילו תשמעו דברים שלא ידעתם על עצמכם.. 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.