04 Mar
04Mar

כשהתחלתי לעבוד בחווה של חוה אחת ההערות והתגובות שקיבלתי הכי הרבה היתה "אם רק הייתם עובדים בשבת" גם כשהתחלתי להתעסק יותר ויותר בתיירות התגובה הזאת חזרה יחד עם הנתון המבהיל ש 80% מהתיירות הפרטית היא בשבתות ולכן לעסקים שומרי שבת אין סיכוי. 

אם הייתי נתקעת ורואה רק את החיסרון הזה (חצי הכוס הריקה) הסיכוי שלי להתפתח ולהצליח בתחום הייתה אפסית במקום זה החלטתי להפוך את החיסרון ליתרון – יצרנו קבוצת "תיירות שומרי שבת" העיתון "נופשים" נתן לנו גב ועיתונאים שאכפת להם מהמגזר הדתי תמכו ועדין תומכים כמובן שהפיכת החיסרון ליתרון יצרה לנו בידול איכותי במגזר הדתי והחרדי וההצלחה השיווקית הגיעה.   

 ולמה אני מספרת לכם את זה? כי לא צריך ללמוד שיווק או מנהל עסקים כדי להצליח להפוך חיסרון להצלחה שיווקית לפעמים מספיק להכיר רק את מודל swot  – מודל פשוט וגאוני שפורש בפנינו את החוזקות החולשות האיומים וההזדמנויות שנמצאים מולנו ועוזר לנו לתכנן את ההתנהלות הארגונית והשיווקית שלנו. 

אז מהו מודל  swot ואיך משתמשים בו ? ניתוח SWOT היא שיטת ניתוח, לפיה הארגון בודק את חוזקותיו וחולשותיו מול המתחרים בשוק ומעריך את ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבתו העסקית. 

היתרון הגדול של מודל ה- SWOT הינו בפשטות ובמיידיות שלו. תוך פרק זמן קצר ניתן לקבל תמונה בעלת ערך על העסק: המודל מתחלק לגורמים פנימיים – חוזקות וחולשות. וגורמים חיצוניים – איומים והזדמנויות


S.W.O.T הינם ראשי תיבות של המושגים הבאים:

S – חוזקות – Strength חוזקה היא כל משאב (כוח אדם, ציוד, טכנולוגיה , ניסיון, ידע, מידע ועוד) המהווה יתרון מול המתחרים בשוק. האם יש לכם מחיר מאוד אטרקטיבי? ניסיון ייחודי? ציוד מיוחד שאין למתחרים שלכם? אם כן כיתבו לעצמכם מה החוזקות המיוחדות לכם. 

אחרי שכתבתם לעצמכם את כל החוזקות שלכם תעשו ניסיון קטן- לכו לפרסומים, לפוסטים ולתכנים השיווקים שהוצאתם בשנה החולפת ותבדקו אותם- האם הדגשתם את החוזקות שלכם? הדגשתם את הייחודיות שלכם? אם כן – מצוין! אם לא- חבל תתחילו לשפר כי אתם מפספסים יתרון שיווקי אדיר שכדאי מאוד להבליט.

W – חולשות – Weaknesses חולשה היא כל מוגבלות או חוסר-יעילות המשפיעים על ביצועי ויעילות העסק. את החולשות אנחנו מעריכים גם ביחס למתחרים שלנו. האם אנחנו גרים במקום שמקשה עלינו לתת שירות שליחויות? האם אני זמינה רק בבוקר ולא יכולה לענות בערב או בשבת? כיתבו לעצמכם מה החולשות שיש לכם בעסק. 

אבל אל תתייאשו – כי אחרי שנכתוב אותם נוכל לנתח אותם חיסרון, חיסרון ולהתמודד איתם . לראות- לאיזה חיסרון אנחנו יכולים למצוא פיתרון ולהשתפר (לדוגמא למצוא ספק זול יותר, להגדיל כוח עבודה)  ,או מה הוא חיסרון שלא ניתן לשנות אלא הוא עובדה אך אולי חיסרון של אחד הוא הזדמנות או חוזקה למגזר אחר (בדיוק כמו עסק שומר שבת, או מחיר יקר בגלל מוצר איכותי- לשנות את הפרסום מדגש על מחיר לדגש על איכות)

O – הזדמנויות – Opportunities תנאי חיצוני או פנימי היכול להשפיע באופן חיובי על העסק שלי האם יש מגמה מיוחדת/אירוע מיוחד שיכול להשפיע באופן חיובי על השיווק שלי? 

למשל עליה במצב הכלכלי וברמת החיים במדינה תגרום ליותר הוצאות בתחום הפנאי. חג חנוכה הוא הזדמנות למאפיה למכירת סופגניות וחופשות חג הן הזדמנויות לאתרי תיירות, פסטיבל עירוני הוא הזדמנות לבעלי הדוכנים ועוד.. החוכמה לזהות בזמן את ההזדמנויות האלו ולהתאים את עצמך והמוצר שלך להזדמנות שצצה. 

T – איומים – Threats איתור סכנות ואיומים אפשריים בסביבה. מצבים ותנאים חיצוניים העלולים להרע את מצב העסק שלי ולהשפיע באופן שלילי על הצלחתו. לדוגמא מתחרה חזק שנכנס לשטח שלי, שינוי טכנולוגי משמעותי , מצב מלחמה או חירום ועוד.. הגורמים האלו משפיעים למשל המצב המתוח בדרום הוא איום משמעותי על בעלי העסקים באזור. 

גם כאן (כמו בחולשות) – זאת לא סיבה להתייאש להיפך- צריך לראות מי האיומים המתקרבים ולהפוך אותם ליתרון – דוגמא לכך אלו העסקים בעוטף עזה שבסבבי המלחמה יוצרים ירידים במרכזי הערים ויוצרים הזדהות ועידוד לרכישה דווקא מתושבי הדרום. דוגמא נוספת היא חרם על מוצרים מיהודה ושומרון- איום קשה שפתרו ע"י עידוד ישראלים וציבור ימני לרכוש דווקא מ"השטחים" החוכמה לקלוט את האיום בזמן ולהערך אליו. 

מתלבטים? כיתבו לי כאן -מה העסק שלכם ומה החולשות שלכם או האיומים ונראה איך נהפוך אותם יחד לחוזקות והזדמנויות


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.